گفتگو با زهرا عرفانیان، نوجوان حافظ کل قرآن | رمضان به‌یادماندنی من
  • کد مطالب: ۱۵۰۵۳۲
  • /
  • ۱۰ فروردين‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱

گفتگو با زهرا عرفانیان، نوجوان حافظ کل قرآن | رمضان به‌یادماندنی من

رمضان ماه خداست و با قرآن و نزول این معجزه الهی پیوند همیشگی دارد. زهرا عرفانیان حافظ کل قرآن کریم و دانش‌آموزی موفق است. گفت و گوی ما را با او می‏‌خوانید.

رمضان ماه خداست و با قرآن و نزول این معجزه الهی پیوند همیشگی دارد. زهرا عرفانیان پانزده‌ساله و دانش‌آموز مدرسه‌ی مشکوة است. او حافظ کل قرآن کریم و دانش‌آموزی موفق است. گفت‌وگوی ما و زهرا را می‏‌خوانید.

 

رمضان به‌‏یادماندنی

روزه برای تمرین صبر و یاد محرومان، دوری از گناهان و اطاعت امر خداوند است. ۶ سال است به سن تکلیف رسیده‌‎‌ام و هرسال روزه می‌‎گیرم. از کودکی با برادرم روزه‌ی کله‌گنجشکی می‌گرفتیم و از این همراهی با خانواده در ماه رمضان شاد بودیم.

نخستین روز ماه رمضان و اولین سالی که روزه بر من واجب شد، هنگام سحر، نگران بودم مبادا از پس این کار برنیایم اما اعضای خانواده خیلی تحویلم گرفتند و به من روحیه دادند.

حتی برادرم که از من بزرگ‌تر است اما او هم به سن تکلیف نرسیده بود، روزه‌ی کامل گرفت تا من تنها نباشم.

شب عید فطر، وقتی از مسجد به خانه برگشتیم، در را که باز کردیم، با دوچرخه‌هایی بسیار زیبا روبه‌رو شدیم که پدرم برای من به‌عنوان جایزه‌ی روزه‌‎هایم، برای برادرم برای حفظ سوره‌ی «یس» و برای خواهر سه‌ساله‌ام هم برای رفتار خوبش خریده بود.

این غافل‎گیری برای ما بسیار لذت‌بخش بود. آن عید فطر به من خیلی خوش گذشت و خاطر‎ه‌ای به‌یادماندنی از روزه گرفتن و ماه رمضان برایم باقی گذاشت.

 

حفظ کل قرآن در یک سال

از کودکی، وقتی توانستم حرف بزنم، مادرم آموزش قرآن را با سوره‌های کوچک جزء سی‌ام با من آغاز کرد. به همین شکل، علاقه‌مند و مشتاق حفظ کل قرآن شدم.

نخستین سوره‌ای که حفظ کردم «توحید» بود. پس از آن، برای حفظ کل قرآن کلاس می‌رفتم. هر صفحه‌ای که حفظ می‌کردم حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌‎برد تا اینکه کل قرآن را در مدت یک سال حفظ کردم. در واقع، هر ماه حدود دو و نیم جزء از قرآن را از بر می‌کردم.

 

هر ماه ختم کل قرآن

در زمان حفظ آیات، با معانی آشنا نبودم، اما پس از پایان دوره‌ی حفظ، کلاس ترجمه‌ی قرآن می‌روم. بیشتر پس از نماز صبح قرآن می‌خوانم زیرا مغزم برای یادگیری آماده‌تر است و خسته نیستم.

اگر آیات مرور نشوند، طبیعتا فراموش می‌شوند. به همین دلیل کلاس مرور می‌روم تا اگر خودم تنبلی کردم، دست‌کم برای آمادگی در کلاس، آیات را بخوانم تا یادم نرود. با همین روش، تقریبا هرماه کل قرآن مرور می‌شود.


هدف: شادی امام عصر(عج)

در کل، انس با قرآن حال خوبی برایم به ارمغان آورده است زیرا هر روز برای فراموش نشدن محفوظاتم دست‌کم ۳۰ دقیقه قرآن می‌خوانم. از این بابت، احساس آرامش و افتخار می‌کنم و خوش‌حالم که خداوند این توفیق را به من داده است.

در سال ۱۳۹۹ هم در مسابقات حفظ ناحیه‌ی ۷ توانستم رتبه‌ی اول را کسب کنم. بزرگ‌ترین هدفم این است انسانی باشم که امام‌زمان(عج) با دیدن من خوش‌حال شود.

 

دوستان حافظ قرآن

پس از حفظ کل قرآن، حافظه‌ام خیلی خوب و سبب شد در درس‌هایم خیلی پیشرفت کنم، به‌طوری که امسال هم مانند سال‌های قبل، تاکنون معدلم ۲۰ بوده است.

به والیبال علاقه‌ی بسیاری دارم. پس از حفظ کامل قرآن، کلاس والیبال رفتم اما به دلیل همه‌گیری کرونا کلاس‌ها تعطیل شد. به عکاسی و ویرایش تصاویر هم علاقه‌ی زیادی دارم و تا اندازه‌ای در این زمینه نیز موفق هستم.

به دوستانم می‌گویم حفظ قرآن حس خیلی خوبی به انسان می‌‎دهد که اصلا توصیف‌شدنی نیست. پس دست‌کم یک جزء حفظ کنند یا معانی قرآن را بخوانند.

البته شکر خدا توانسته‌ام یکی از دوستانم را تشویق کنم که او هم به حفظ قرآن بپردازد. امسال این دوستم هم حافظ کل شده است. سایر دوستانم نیز مدام درباره حفظ قرآن از من سؤال می‌پرسند و به این موضوع علاقه نشان می‌دهند.

 

قدردانم

در پایان، از پدر و مادرم که از همه نظر حمایت و تشویقم کردند و به من امید دادند، برادر بزرگ‌ترم که همیشه هوای من را دارد و مادرجانم که با دعاهایش همواره حس خوبی به من می‌‎دهد و خاله‌‌ها، دایی‌‏ها، عموها و عمه‌‏هایم که با هدیه‌های خود من را برای ادامه‌ی راهم بیشتر مشتاق ‎کردند خیلی ممنونم و دوستشان دارم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.